Medicīniskā uzraudzība caur viedtelefonu / db.lv

Medicīniskā uzraudzība caur viedtelefonu / db.lv

Lattelecom izstrādājis telemedicīnas risinājumu, kas pilotprojektā Jūrmalas slimnīcā ļaus sekot līdzi topošo māmiņu veselībai ar mobilās lietotnes palīdzību. Līdz ar grūtniecības uzraudzību ārsti šādu risinājumu izmantos hipertensijas pacientu uzraudzībai 

Gaidības topošajām māmiņām ir skaists un vienlaikus satraucošs dzīves posms. Lai arī internetā informācijas ir pārpārēm, ar ķermeni un emocionālo pasauli notiekošās izmaiņas nodarbina prātu un vienu pēc otra «ražo» jautājumus, ko ļoti gribētos apspriest ar ārstu. Bet katra sīkuma dēļ pie speciālista neaizskriet.

Jau no aprīļa dažām jaunām sievietēm grūtniecības novērošanas posms aizritēs mazliet citādi – daļēji attālināti, bet vienlaikus daudz ciešākā ārsta uzraudzībā. Viņas piedalīsies tehnoloģiju uzņēmuma Lattelecom telemedicīnas risinājuma pilotprojektā Jūrmalas slimnīcā. Grūtnieču un hipertensijas slimnieku uzraudzība ir tikai pirmais solis telemedicīnas risinājuma izstrādnē, kam sekos vēl citas pacientu grupas, kuriem nepieciešama novērošana vai uzraudzība, drīzumā – arī dažādām rehabilitācijas programmām.

Prasmīgas viedtelefonu lietotājas 

«Pacientu novērošana modernā veidā mūs interesē jau sen. Esam pētījuši dažādu ārvalstu slimnīcu pieredzi un nu nolēmām pamēģināt arī paši. Attālinātā novērošana noder daudzās medicīnas nozarēs, un mēs ar Lattelecom vienojāmies, ka pirmo izmēģinājumu vislabāk veikt ar grūtniecēm. Tas tādēļ, ka novērošanai jāizmanto mobilā lietotne, un topošo māmiņu vidū ir jaunas sievietes, kuras lieliski prot apieties ar viedtelefoniem,» Jūrmalas slimnīcas Diagnostiskā bloka vadītājs Juris Hlevickis sarunā ar DB atminas, kā dzimusi ideja par pacientu attālināto novērošanu.

Interesi par šādu pakalpojumu lielā mērā veicinājusi medicīnas attīstība un dzīves temps, kā rezultātā vienam cilvēkam veltāmais laiks sarūk.

«Grūtnieces ierodas uz apskatēm un izmeklējumiem, bet starplaikos attālinātā novērošana ir lieliska iespēja ārstiem uzturēt ilgstošāku saikni ar pacientu un sekot līdzi viņa veselības stāvoklim,» stāsta J.Hlevickis.

Pie ārsta caur telefonu 

Lattelecom risinājums ļauj ārstam izveidot personalizētu pacienta uzraudzības programmu, kas sastāv no dažādiem uzdevumiem – jautājumiem par pacienta pašsajūtu, individuāli veicamiem mērījumiem un atgādinājumiem par zāļu lietošanu. Tas dod iespēju iegūt informāciju par cilvēka veselības stāvokli un rādījumu izmaiņām visu uzraudzības laiku, nevis tikai tajās reizēs, kad pacients ierodas uz pārbaudi vai vizīti pie ārsta. Lietotne pacientam atgādina par nepieciešamajām darbībām un veicamajiem uzdevumiem, piemēram, nepieciešamību izmērīt asinsspiedienu vai iedzert medikamentus, savukārt ārstam ļauj operatīvi reaģēt nepieciešamības gadījumā – aplikācija uzreiz ziņo, ja kāds no rādījumiem ir ārpus gaidītās normas.

Tāpat telemedicīnas risinājums ir integrēts ar gudrajām ierīcēm – asinsspiediena mērītāju un svariem –, kas automātiski datus ievada aplikācijā, kur tie uzreiz ir redzami telefonā un pieejami ārstam.

Jūrmalas slimnīcas pilotprojektā mobilās lietotnes anketai nepieciešamos jautājumus grūtniecēm ir izstrādājuši Jūrmalas slimnīcas mediķi. Pilotprojekts ilgs trīs mēnešus, un tajā būs iesaistīti četri mediķi. Šajā laikā ārstiem jāgūst apliecinājums, ka attālinātā novērošana darbojas un dod rezultātus tieši tā, kā iecerēts.

Telemedicīna attīstīsies 

Uzraudzības programmas var pilnībā personalizēt atbilstoši pacienta veselības stāvoklim un vajadzībām, tādēļ Lattelecom plāno attīstīt telemedicīnas pakalpojumu dažādos virzienos, ieskaitot pacientu uzraudzīšanu rehabilitācijas procesā un hronisko slimību gadījumos.

«Telemedicīnas risinājums ir platforma, kas ļauj lietot plašas papildu iespējas pacientu uzraudzībai un novērošanai. Piemēram, risinājums jau šobrīd iekļauj čata iespēju ar ārstu, ko drīzumā papildinās arī videovizītes. Turklāt lietotni var izmantot gan ārsta un pacienta komunikācijai, gan arī ārstu savstarpējai saziņai, lai konsultētos ar speciālistu par specifiskiem saslimšanas gadījumiem,» DB stāsta Lattelecom pakalpojumu vadītājs Krišjānis Šimis, uzsverot, ka šādas tehnoloģijas ļauj valstij un pacientam efektīvāk izmantot finanšu resursus un padara mediķus cilvēkiem pieejamākus, kā arī veido plašāku informatīvo bāzi par pacienta veselības stāvokli. Tas savukārt palīdz piemeklēt efektīvāku ārstēšanas metodi un ātrāk reaģēt uz izmaiņām veselības stāvoklī.

Telemedicīna attīstās visā pasaulē. Piemēram, Somijas galvaspilsētā Helsinkos seniori tiek apgādāti ar risinājumu, kas vienlaikus pilda medicīnisko un arī sociālo funkciju – ļauj sekot līdzi, vai seniors dzer zāles, kāda ir viņa pašsajūta.

«5-10 gadu laikā attālinātā novērošana būs diezgan izplatīta parādība arī pie mums. Šobrīd gan mēs Latvijā esam tādi kā pionieri un mēģinām parādīt ārstniecības iestādēm un medicīnas personālam, ka šādas lietas strādā, turklāt ar labiem rezultātiem,» rezumē J.Hlevickis.