JO VAIRĀK GADU, JO AUGSTĀKS ASINSSPIEDIENS?+ RISKA FAKTORI / LA.LV

JO VAIRĀK GADU, JO AUGSTĀKS ASINSSPIEDIENS?+ RISKA FAKTORI / LA.LV

spiediens_103836641-500.jpg

Bieži vien, kad sareibst galva, diagnoze pašam šķiet skaidra – augsts asinsspiediens. Lai gan ar to var sadzīvot, šis simptoms ir viens no galvenajiem sirds un asinsvadu slimību riska faktoriem. Nevajag sevi mierināt ar domu – jo vairāk gadu, jo augstāks asinsspiediens! Tas ir mīts. Ideāls asinsspiediens jebkurā vecumā ir 120/80.

Kad jāsāk uztraukties

Ar elektroniskajām asinsspiediena mērīšanas ierīcēm katrs var kontrolēt savu asinsspiedienu. Mazliet paaugstināts – 140/90 – nozīmē hipertensiju, un tas ir pirmais signāls, ka jākonsultējas ar ārstu. Ja spiediens uzlēcis līdz 160, gaidāma ļoti nopietna ārstēšana kardiologa uzraudzībā. Ja asinsspiediens ir virs 180, jāsauc neatliekamā medicīniskā palīdzība.

Katrā no šiem gadījumiem ārstiem jāizme

Ko darīt?

Ģimenes ārstes Ilmas Bušmanes padoms profilaksei, lai kontrolētu savu asinsspiedienu, ir vienkāršs: – Pareizs uzturs, ikdienas fiziskās aktivitātes, kas tiek darītas ar prieku, un pilnvērtīga atpūta. Samazinoties stresa situācijām, par 43–50% samazinās iespējamo sirdslēkmju skaits. Pētījumi liecina, ka uzturā pārāk maz lietojam zivis, svaigus dārzeņus, uzturs ir vienveidīgs.

Pirmais solis – dažādot ikdienas maltītes. Ja cilvēks ik dienu ēd vienu un to pašu, piemēram, kartupeļus, nedēļas beigās viņš jau var apēst divtik vairāk šā ēdiena. Tātad jāēd pēc iespējas daudzveidīgāk. Mazāk ceptu, bet vairāk vārītu vai tvaicētu dārzeņu. Tomāti vasarā, nevis ziemā.

Pērkot svešzemju augļus, vēlams zināt, vai eksportētājvalstī tiem ir ražas laiks, jo augļu un dārzeņu nogatavināšanai un transportēšanai izmanto ķīmiskos preparātus.

Ar dažādām garšvielām un garšaugiem var mazināt sāls patēriņu. Tā dēvētais slēptais sāls ir arī maizē, jebkuros pusfabrikātos, desās, aknu pastētēs, konservējumos, sāļos un arī saldos cepumos, buljona kubiciņos, sausajās zupās un ātri pagatavojamās putrās. Ieteicamā sāls deva ir 2,3 mg, bet hipertensijas pacientiem – 1,5 mg dienā. Gados vecākiem cilvēkiem mazinās garšas sajūta, un bieži vien sāls tiek kaisīts ēdienā pirms nogaršošanas.

Ikdienas maltītē jābūt pilngraudu produktiem – rupja maluma miltiem, pastām, neapstrādātiem graudaugiem un auzu pārslām.

Gaļas izvēlē priekšroka dodama labai putnu gaļai un sarkanajai jeb liellopu gaļai, liesai cūkgaļai vai jēra gaļai. Uzturā jāsamazina dzīvnieku valsts tauki: sviests, speķis, olas dzeltenums, trekns siers un gaļa.

Kafija ir brīnišķīgs antioksidantu avots, tā arī uzlabo gremošanu, taču šķīstošā kafija ir ķīmisks produkts. Labāk mazāk, bet kvalitatīvāk.

Ar pievēršanos fiziskajām aktivitātēm nav jāsaprot – vairāk darba dārzā vai mājas uzkopšanā. Sirds un asinsvadu veselībai vajadzīgas dinamiskas slodzes, tāpēc jāatvēl laiks staigāšanai, riteņbraukšanai, turklāt pēc pastaigas labāk nāk miegs. Ja cilvēks nav izgulējies, viņam gandrīz vienmēr ir paaugstināts asinsspiediens un viņš jutīgāk reaģē.

klē, kā hipertensija ietekmējusi pārējos orgānus. Vai nav paplašināti acs tīklenes asinsvadi, un tas nav ietekmējis redzi? Vai sirds muskulim nav biezākas sieniņas?

Hipertensija var būt arī iedzimta. Zinot, ka vecākiem vai kādam citam ģimenes loceklim ir paaugstināts asinsspiediens, var darīt visu iespējamo, lai no tā izvairītos. Ģenētiski paaugstināts asinsspiediens liek sevi manīt tikai 40 gadu vecumā.

Cilvēkiem ar lieko svaru ir biezākas sirds muskuļa sieniņas, tāpēc var būt traucētas šā muskuļa funkcijas. Liekais svars rada cukura vielmaiņas traucējumus, kas ir solis pretī cukura diabētam, ietekmē holesterīna vielmaiņu, insulīna jutīgumu un asinsvadu sieniņu regulāciju. Šādiem cilvēkiem daudz lielāks ir arī miega artērijas biezums, tāpēc pasliktinās asiņu piegāde galvas smadzenēm, sirds muskulim un uzreiz mainās asinsspiediens.

Sirds un asinsvadu veselības riska faktori

• Paaugstināts arteriālais asinsspiediens

• Smēķēšana

• Paaugstināts holesterīna līmenis asinīs

• Palielināts ķermeņa svars

• Nepietiekama fiziskā aktivitāte

• Cukura diabēts

• Nepareizs uzturs

la.lv, 15.septembris, 2014