UZTURĀ LIETOT NAV IETEICAMS. 7 IEMESLI KĀDĒĻ ATTEIKTIES NO ĀTRAJĀM UZKODĀM / KASJAUNS.LV

UZTURĀ LIETOT NAV IETEICAMS. 7 IEMESLI KĀDĒĻ ATTEIKTIES NO ĀTRAJĀM UZKODĀM / KASJAUNS.LV

atras_uzkodas_500.jpg

Ja tava roka kārtējo reizi stiepjas pēc neveselīgiem našķiem, izlasi šo rakstu un padomā - vai tas ir tā vērts.


Picca, vistu spārniņi, hamburgeri - kāpēc mēs tik ļoti mīlam šo tā saucamo junk food, lai tā vietā izvēlētos svaigus salātus vai zivju zupu? Tāpēc, ka tas ir ievērojami lētāk, ērtāk un ātrāk, jo kuram gan ir laiks dienas trakajā skrējienā tērēt laiku pilnvērtīgām pusdienām. Taču cik daudzi no mums aizdomājas par šī ēdiena ēnas pusēm? Kasjauns.lv apkopojis 7 iemeslus, kāpēc lietderīgāk būtu atteikties no ātrajām uzkodām.

Piesātinātie tauki
Mūsu organismam ir nepieciešami tauki, taču ar mēru. It sevišķi tas attiecas un piesātinātajiem dzīvnieku valsts taukiem, kuri veicina ne tikai aptaukošanos, bet arī sirds un asisnvadu slimības. Piemēram, vienas pusdienas ātro uzkodu ēstuvē, kas sastāv no frī kartupeļiem un pāris cūkgaļas kotletēm ar sieru, par 20% pārsniedz cilvēkam nepieciešamo piesātināto tauku diennakts devu. Labāk meklē alternatīvu - nepiesātinātos taukus, kurus satur augu valsts eļļas.

Holesterīns
Vidēji dienā ieteicams patērēt pārtiku, kas satur ne vairāk kā 300 mg holesterīna. Ja no rīta apēdīsi sviestmaizi ar olu, šķinķi un sieru, tu būsi nodrošinājusi visu dienas holesterīna devu. Pats par sevi holesterīns ir nekaitīgs, bet pārmērīgs tā daudzums var sagādāt veselības problēmas – sirds un asinsvadu slimības, sirdslēkmes, insultu.

Sāls
Ātrās uzkodas satur ļoti daudz sāls - viena pusdienu porcija ātro uzkodu restorānā var pat divkārt pārsniegt dienas normu. Kā zināms, garšas kārpiņas ļoti ātri pierod pie sāls un cilvēks ar laiku vēlas baudīt arvien sāļāku ēdienu. Pārāk daudz sāls var izraisīt asinsspiediena paaugstināšanos, bez tam, tas aizkavē organismā šķidruma izvadīšanu, kas uzkrājoties noslogo nieres, radot tūsku. Liels sāls patēriņš veicina aptaukošanos, jo rada slāpes, kas bieži tiek remdētas ar saldinātiem, kalorijām bagātinātiem dzērieniem.

Kalorijas
Pietiks ar vienām bagātīgām "junk food" pusdienām, lai visi tavi svara zaudēšanas mērķi izkūpētu gaisā. Viens vistas burgeris satur aptuveni 700 kkal, tikpat sātīga būs viena frī kartupeļu porcija ar majonēzes mērcīti, pievieno klāt aptuveni 400 kkal par piena kokteili un apsveicam - tu savu dienas kaloriju normu esi iztērējusi!

E vielas un garšas pastiprinātāji
Vēl viens iemesls, kāpēc tev tik ļoti gribas nobaudīt ātrās uzkodas, ir garšas pastiprinātājs nātrija glutamāts, jeb E621, kas rada atkarību. Lielākajai daļai "fast food" produktu tiek pievienota šī e-viela. Taču vēl bēdīgāka situācija ir attiecībā uz saldajiem - piena kokteiļiem un saldējumiem. Piemērams, Hesburger saldējuma virpuļa sastāvā ir vājpiens, krējums, cukurs, emulgators (E471), stabilizatori (E466, E412, E407, E401, E410) un vaniļas aromatizētājs.

Sliktie ogļhidrāti
Ogļhidrāti ir nepieciešami mūsu organismam, tas ir galvenais enerģijas avots. Labie ogļhidrāti ir tie, kuri nesatur taukus un rafinēto cukuru, piemēram, augļi, dārzeņi, pilngraudu maize, pilngraudu pasta, rīsi, griķi, auzu pārslas u.c. Diemžēl ātrās uzkodas pamatā satur rā saucamos sliktos ogļhidrātus, kas gatavoti no rafinētiem miltiem un cukura, kas mūsu organismam neko labu nedod, vienīgi lieko svaru.

Hormoni
Tiek uzskatīts, ka mūsdienās bērnu dzimumnobriešana notiek ātrāk tieši dēļ pārtikas produktos sastopamajiem hormoniem. Kā zināms, mājputnu un lopu barībai tiek pievienoti hormoni, lai paātrinātu dzīvnieku augšanu. Tiek uzskatīts, ka dažādi hormoni un antibiotikas aizsargā dzīvniekus no infekcijām un paaugstina intensīvās lauksaimniecības produktivitāti, kas ļauj iegūt pārtiku par zemāku cenu. Hormoni tiek vainoti arī pie aptaukošanās un pat neauglības problemātikas saasināšanās.

Tāpēc, pirms iegriezties kārtējo reizi kādā no ātrās apkalpošanas ēstuvēm, padomā vai nelielais līdzekļu un laika ietaupījums kompeksē riskus, ko tas var radīt tavam izskatam un veselībai.

kasjauns.lv, 19.augusts, 2014